Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu

Tampere

Door: Wim en Eygje

Blijf op de hoogte en volg Wim en Eygje

31 Augustus 2017 | Finland, Tampere

Het is nu donderdag 31 augustus en we staan op de stadscamping van Tampere. Sinds maandag hebben we weer veel gezien, hoogtepunt was wel de oude kerk in Petäjävesi. Het is een houten kerk die in 1764 is gebouwd, en op een eilandje staat. Van buiten verschilt de kerk niet zoveel met andere oude houten kerken, maar van binnen is hij wel bijzonder. Zeker als je het vergelijkt met de kerken in Frankrijk of Spanje is deze kerk heel mooi door zijn soberheid. De preekstoel is versierd met een afbeelding van Jezus, de vier evangelisten en met engelen. Onder de preekstoel staat een afbeelding van Saint Christopher. Tegenover de preekstoel hangt een ruimte voor de cantor, een orgel is er niet. Bijzonder is ook dat er een stok hangt die bedoeld is voor de slapende kerkgangers en ook een mooi versierd kastje met bel om de kerkgangers te waarschuwen en wakker te maken dat de Communie gaat beginnen. Bijzonder vonden wij dat al zoveel jaren zo’n kerk er staat en nog steeds (in de zomer) gebruikt wordt, een kachel is er niet in. Ook hangt er een schilderij van Mozes wat wel heel mooi is! Alle bezoekers moeten slofjes over hun schoenen doen waardoor de vloer niet beschadigd. Dit zie je trouwens veel in Zweden en Finland , je doet overal je schoenen uit als je binnen komt. Woensdag was een reisdag, we vertrokken naar Tampere, onderweg hadden we heel veel regen waardoor we een uitstapje naar een heel diepe kloof niet hebben gedaan.’s Middags knapte het weer op en verkenden we Tampere al even, en dat was maar goed ook want vandaag was het weer heel slecht. Tampere is een stad waar oude industrieele gebouwen opnieuw gebruikt worden, het is een mooie sfeervolle stad. Ook is er een heel mooie Orthodoxe Kerk, toen wij er kwamen was er verder niemand en draaide men mooie muziek, het was een prachtig rustpunt. Ook bezochten we de Dom van Tampere, de kerk is heel beroemd en wordt beschreven als de mooiste van Finland, wij zijn niet zo onder de indruk, de fresco’s zijn heel apart maar mooi……….? Niet te min ook een belevenis. Morgen hopen we naar Helsinki te vertrekken en daar zaterdag Bram zijn verjaardag te vieren.

• 31 Augustus 2017 - 16:10

Hannie En Jan:

Dag Eygje en Wim,

Wat een ontzettend mooie reis maken jullie en fijn dat we via jullie verslagen en foto's e.e.a. kunnen mee beleven.
    Wensen jullie een goede reis naar Helsinki en een goede verjaardag van Bram. Waarvoor onze felicitaties.
    Wensen jullie verder een goede reis en een behouden thuis komst.
    Groeten van Hannie en Jan

• 31 Augustus 2017 - 16:28

Mijntje:

Jullie hebben een boeiende reis, dat blijkt duidelijk uit jullie verslagen. Nog mooie dagen gewenst.

• 31 Augustus 2017 - 16:34

Aartje:

Ooooo. ..wat zal jij straks weer een prachtig fotoboek maken! Alhoewel....waarschijnlijk wel met veel keuzestress...want de ene foto is nog mooier dan de andere

• 31 Augustus 2017 - 17:06

Jan En Gerrie,:

Weer heel hartelijk bedankt voor de mooie foto's en het verslag.
    Wij genieten zo nog een beetje na van onze reis een paar jaar geleden.
    We wensen jullie een hele gezellige verjaardag bij Bram
    feliciteer hem van ons en doe hem de groeten van ons.
    We wensen jullie nog een hele mooie reis verder.
    Met een hartelijke groet.

• 31 Augustus 2017 - 18:26

Joost En Janny:

Weer een stel heel mooie foto's. Wat hebben jullie al veel gezien. Jullie verder nog een goeie reis en zaterdag een gezellige dag bij Bram.
    Alvast gefeliciteerd met zijn verjaardag. Feliciteer hen ons namens ons.

• 31 Augustus 2017 - 18:54

Joke En Sybren:

We raken niet uitgelezen van jullie verslagen en het kijken van de foto's.
    Jullie zien wel onnoemelijk veel op deze vakantie reis.
    Als jullie Bram zijn verjaardag vieren, feliciteren wij Bram en uiteraard jullie zelf ook
    en met elkaar een fijne ontmoeting.
    Met de hartelijke groetjes van Joke en Sybren.

• 31 Augustus 2017 - 19:47

Ingeborg En Daan:

Wat beleven en zien jullie veel moois! Prachtige foto's weer! We genieten met jullie mee. Een goede reis naar Helsinki en alvast gefeliciteerd met de verjaardag van Bram. Een gezellige en fijne ontmoeting met elkaar.
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 01 September 2017 - 12:17

Jan En Nicoline Ouwendijk:

Wat een variatie aan interieur kerken! Zoals ook volop verscheidenheid in de natuur.Bij Bram en Maria fijn weekend toegewenst en geniet er volop. Bram uiteraard proficiat met zijn nieuwe levensjaar.
    Jan en Nicoline.