Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu

Rovaniemi

Blijf op de hoogte en volg Wim en Eygje

14 Augustus 2017 | Finland, Rovaniemi

Het is inmiddels 14 augustus en wij zijn nu in Finland en leven een uur later dan in Nederland. In de afgelopen dagen zijn we lekker op pad geweest. Zaterdagmorgen bedachten we dat we wel naar het Muddus natuurgebied konden gaan, daar is een mooie waterval en die wilden we gaan bekijken. Het was een wandeling van 14 kilometer in totaal. Maar het pad was zo slecht, steeds over stenen en heel nat dat we het gevoel hadden klimgeiten te zijn en we besloten halverwege terug te gaan. We reden verder door het gebied richting Gällivare, om dan over een kleinere weg weer naar Jokkmokk te rijden, in de hoop rendieren te zien. Nou, dat is gelukt, we hebben er van genoten, doordat er vrijwel geen verkeer op de weg is kun je ook gewoon stoppen en foto’s maken. Ook zagen we een bordje naar een uitzichtpunt e nook een waterval, dit was geweldig mooi, prachtige rotsen in diverse kleuren, en een goed begaanbaar pad. We bezochten ook het museum in Jokkmokk wat het leven laat zien van de Samenbevolking. Heel mooi was al het houtwerk waarmee werd uitgebeeld hoe men leeft en werkt.(de foto’s zijn niet zo goed, want alles stond onder een glazen stolp, maar we willen er toch iets van laten zien.) Ook was er een tentoonstelling van allerlei zilveren voorwerpen die door hen gemaakt worden. Verder zagen we hoe gevarieerd de kledingdracht is, iedere plaats heeft zijn eigen kleding. Zondag bezochten we weer een kerkdienst, we zaten met zo’n 25 mensen in de mooie grote kerk, wel veel soberder en duidelijk wat traditioneler dan de dienst van vorige week. De Lutheraanse kerk heeft een psalm/gezangenboek met achterin de liturgie voor allerlei zondagen. Ons werd verteld welke zondag aan de beurt is en op die manier kun je er iets meer van volgen. Maandag zijn we richting Rovaniemi gereden en daar staan we nu op een camping, opnieuw aan het water. Morgen gaan we wat rond kijken en ook naar de woonplek van de (Finse) kerstman. In de decembermaand komen hier heel veel toeristen naar toe om special kadootjes te kopen. We zijn benieuwd wat we gaan zien!

• 14 Augustus 2017 - 17:46

Mijntje:

Leuk dat je toch nog rendieren in het wild hebt gezien. Een mooie tijd in Finland gewenst.

• 14 Augustus 2017 - 18:05

Joost En Janny:

Jullie hebben al veel gezien zeg. Mooie foto's. Nog een fijne vakantie verder.

• 14 Augustus 2017 - 18:24

Aartje:

Wat gaaf!! Prachtige foto's zeg. Daar hebben jullie vast enorm van genoten.

Liefs

• 14 Augustus 2017 - 21:30

Ingeborg En Daan:

Wat leuk dat jullie rendieren hebben gezien en toch nog een mooie waterval. Ook dat museum heel bijzonder! Hele mooie foto's. Een mooie tijd verder en doe de groeten aan de kerstman .
    Groetjes van Ingeborg en Daan

• 15 Augustus 2017 - 08:12

Wienus En Jeanne:

Goedemorgen Wim en Eygje heel haretelijk bedankt dat we op deze manier met jullie vakantie mee genieten, nog een hele fijne tijd gewenst. Jeanne

• 15 Augustus 2017 - 10:26

Sybren En Joke:

Jullie hebben ons weer een aantal prachtige foto's laten zien, we zien uit naar de volgende reportage.
    De hartelijke groetjes van Joke en Sybren.

• 15 Augustus 2017 - 14:13

Arie Langendoen:

Hoi,

Nou, wat een mooie foto's deze keer!! Die onder dat glas zijn toch ook nog goed te zien!

We zijn echt wel jaloers op dei mooie vakantie!

Groeten, Arie & Jannie

• 15 Augustus 2017 - 19:56

Jan En Nicoline Ouwendijk:

Jullie zijn lekker sportief bezig: 14 km met de benenwagen. Le uk dat de rendieren nu niet ontbraken. Het blijft een mooie combinatie: nauur en wat cultuur. Groeten en blijf genieten met hopelijk goed weer.
    Jan en Nicoline.

• 15 Augustus 2017 - 22:23

Heleen:

Prachtige foto's van een mooie natuur!
    Goede reis verder, Heleen

• 16 Augustus 2017 - 13:44

Sybren En Joke:

Jullie ons weer een aantal prachtige foto's laten zie, we zien uit naar de volgende
    reportage.
    De hartelijke groetjes van Joke en Sybren.

• 16 Augustus 2017 - 22:37

Pat & Anja:

Wat mooi allemaal weer, we moeten ook nodig die kant op! Xx