Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Wim en Eygje Edel - WaarBenJij.nu

Jokkmokk

Blijf op de hoogte en volg Wim en Eygje

11 Augustus 2017 | Zweden, Jokkmokk

We zijn inmiddels in Jokkmokk (Lapland) aangekomen, wat eerder dan we van plan waren, maar hier willen we nu een aantal dagen blijven. Woensdag zijn we met de stoeltjeslift omhoog gegaan bij Docksta, de Skuletberge op, niet zo ontzettend hoog, maar het gaf een heel mooi zicht op de omgeving. We konden ook onze caravan als een heel klein stipje aan het water zien staan. Donderdag zijn we richting Skelleftea gereden. Onze vrienden zijn toen richting van hun huis gegaan en wij reden dus verder op de E4 . We hebben een nacht in Skelleftea gestaan, en reden vanmorgen al vroeg naar Pitea waar een oud kerkdorp is te zien. De kerkdorpen zijn al heel lang geleden ontstaan, daar verzamelden de Samen (het Lappenvolk) zich om elkaar te ontmoeten en de bijzondere feesten te vieren. Ze hebben daarvoor kleine huizen rondom de kerk en ook nu worden die huizen bij bijzondere dagen nog gebruikt.Er was een mooie kerk met bijzondere schilderingen op het plafond, o.a een afbeelding van Koning Ahasveros en van Bileam. Een 70 kilometer verder ligt het dorp Lulea waar ook een oud kerkdorp is, (in het zweeds heet dit Gammelstads Kyrkstad),maar wat ook wel te vergelijken is met het openlucht museum,(het eerste dorp was heel sober, maar dat was het tweede dorp niet).We zagen daar mooie huizen en konden ze ook van binnen bekijken. Jammer genoeg was er een begrafenis waardoor we niet in de kerk konden, die hebben we dus niet van binnen kunnen zien. Hierna zijn we verder gereden naar onze laatste stopplaats in Zweden, Jokkmokk, een 20 km boven de poolcirkel. Volgende week hopen we verder te trekken naar Finland.

• 11 Augustus 2017 - 20:35

Aartje:

Hoi Eygje en Wim, wat een mooie foto's. Lijkt me prachtig wat jullie allemaal zien. Hebben jullie een beetje goed weer? Geniet van alles.
    Liefs,
    Aartje

• 12 Augustus 2017 - 10:30

Jan En Nicoline Ouwendijk:

Jullie zijn lekker opgeschoten en dan rijd je ook meer ontspannen denk. Het is een mooie reis gezien de foto's.. Alvast een goede zondag toegewenst.

• 12 Augustus 2017 - 10:59

Ingeborg En Daan:

Hallo Eygje en Wim, wat maken jullie een prachtige reis! We genieten van jullie foto's en verhalen. Wat is er toch veel moois te zien! Geniet van alles en alvast een gezegende zondag gewenst.
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 12 Augustus 2017 - 21:02

Joke En Sybren:

hallo Eygje en Wim, hier dan een berichtje van ons. we zijn gisteren thuis gekomen En hebben nu zitten te
    genieten van jullie prachtige foto's. Geniet nog maar van jullie mooie reis en wij zien uit naar jullie
    mooie foto's
    Liefs van Sybren en Joke

• 13 Augustus 2017 - 20:40

Gerda :

Hallo vakantiegangers nog bedankt voor de felicitaties en nog veel plezier groetjes Gerda